Ostaja ostaa tulevaisuutta, myyjä myy menneisyyttä

Ostaja ostaa tulevaisuutta, myyjä myy menneisyyttä

Jatkajan löytymisen ongelma on jo kliseen omainen lausahdus. Se on kuitenkin todellinen ongelma. Yhtä lailla yrityksen ostoa tai osakkuutta suunnittelevan on vaikea löytää luopuja. Kyse lienee pitkälti suomalaiseen yksityisyrittäjyyden kulttuuriin liittyvä asiasta. Käytettyjä taloja ja autoja osaamme sekä ostaa että myydä, mutta käytetyn yrityksen osto ja myynti on vielä vaikeaa.

Amerikkalaisessa yrityskulttuurissa liiketoimintaa piristetään vaihtamalla johtajaa tai omistajaa. Meillä omistajan vaihtamisaikeiden julkistaminen koetaan vaaraksi liiketoiminnalle ja merkitsevän liikkeen lopetusta ja loppuunmyyntiä. Usein totuus on kuitenkin päinvastainen. Asiakkaat ovat yleensä huojentuneita ja tyytyväisiä julkistettuihin vaihdoksiin. Tuohan se varmuuden asiakas-toimittajasuhteen jatkumiselle. Samoin ostajat ovat vielä kovin varovaisia miettiessään ostovaihtoehtoa. Perustaminen on toki yleisempää, mutta jopa kolmas olisi tilastollisestikin valmis ostamaan yrityksen.

Omistukset vaihtuvat usein ”pinnan alla” eli kaikessa hiljaisuudessa ja niistä luetaan lehdistä vasta kaupan toteutumisen jälkeen. Tämä on luonnollista ja tietty hienovaraisuus on hyväksi, jotta turhilta spekulaatioilta vältytään. Kuitenkin olisi hyvä, jos oppisimme hieman avoimemmin käsittelemään omistajanvaihdosta yhtenä luonnollisena vaiheena yrityksen elinkaarella.

Jatkajan löytämisessä on myyjän aktiivisuus avainasemassa

Uusia jatkajavaihtoehtoja nousee myös esille koko ajan. Johtaja- tai yrittäjäkokemusta omaavia henkilöitä on ilmoittanut halukkuutensa ostaa yritys tai tulla osakkaaksi tuoden oman kokemuksensa liiketoiminnan kehittämiseen. Yritysten perustamista suunnittelevat ovat myös kiinnostuneita jo toimivista yrityksistä. Oppilaitokset kehittävät yrittäjäkoulutusta ja ohjaavat yrittäjyydestä kiinnostuneita nuoria yrityksiin, joissa ei jatkajaa ole tiedossa. Työssäkäyvät henkilöt ovat myös potentiaalinen jatkajaryhmä, joista osa on käynyt jo omalla ajallaan yrittäjävalmennuksessa.

Tyypillisimmin pienen yrityksen ostaja on henkilö, joka on entuudestaan yrittäjälle tuttu tai joka on läheltä seurannut yrityksen elämää. Jokaisen yrityksensä myyntiä suunnittelevan kannattaa siis kirjata kaikki tuntemansa henkilöt lähipiiristä paperille ja suunnata myyntiponnistelut ensisijaisesti heihin.

Nykyisen ajattelun mukaan ostaja ostaa tulevaisuutta ja myyjä myy menneisyyttä. Molemmilla on kova kiire ja kumpikin epäilee vähän toistaan. Olisiko aika hieman kääntää molempien ajatuksia. Entäpä jos ostaja ostaisikin luopujalta menneisyyttä ja menestyksen pohjaa ja myyjä myisi jatkajalle tulevaisuutta, päästäisiinkö positiivisempaan asetelmaan. Me Confidentumilla autamme mielellämme kaikissa yrityskauppaan liittyvissä omistusjärjestelyissä sekä sopimusasioissa. Varaa aika Klinikalle, niin laitetaan prosessi hallitusti käyntiin!